פתיחה

בס"ד                                                                                                               
 
שלום לכל קוראות וקוראי רשימות,
 
לקח לי זמן רב להחליט לכתוב ולפרסם כאן ברשימות. כבר לפני למעלה משנה כתבתי את הפוסט הראשון שאותו אעלה מיד לאחר הדברים הקצרים הבאים.
הבלוג הזה יהיה במהותו בלוג של מחשבות. ומחשבות נחשבות לעיתים במשך שנים. המחשבות יעסקו במגוון הנושאים המעסיקים אותי אך בדרך כלל תהיה להם נגיעה לקיימות – הראייה הרב-מימדית של תחומי הסביבה החברה והכלכלה. אעסוק גם ביהדות ובאופן שבה הקיימות נבחנת בראי היהדות.
מעבר להיותי איש חושב אני גם איש פוליטי. אני משתדל להיות מעורב בעשייה הפוליטית מתוך ההבנה שזהו שדה הפעולה לתיקון עולם. אי אפשר לשנות מדיניות בלי להיות מעורב פוליטית. אי אפשר לשפר את רוב תחומי החיים שלנו ללא עשייה במישורים הפוליטיים והפניית עוגת התקציב למקומות הנכונים. זו הסיבה שברשימות שלי תהיה נגיעה רבה גם בעולם הפוליטי.
אני מקווה שהמחשבות שלי יעוררו אתכם לחשיבה ולעשייה טובה ואם תצטרפו לתיקון עולם, יהיה זה שכרי בעמלי.
 
אשמח כמובן לתגובות ולאינטראקציה אינטרנטית מלאה,
 
שלכם,
 
שמוליק
 

נ.ב. מצ"ב הפוסט הראשון שכתבתי לפני למעלה משנה. לא שיניתי דבר.
 
 
 אַיֶכָּה
 
 
  
 
וֵא-לוֹקִים קָרָא לָאָדָם הָרִאשׁוֹן
אַיֶכָּה?
וְאָדָם הָאַחֲרוֹן קָרָא לֵא-לוֹקִים
אַיֶכָּה?
וּבֵין לְבֵין
בָּרָא הַבּוֹרֵא
עוֹלָם
וְהָאָדָם הֶחֱרִיבוֹ
וְאָדָם הָאַחֲרוֹן קָרָא לֵא-לוֹקִים
אַיֶכָּה?
וֵא-לוֹקִים עָנָה:
"מַה לְּךָ כִי תִצְעָק?"
"הַשּוֹמֵר בְּרוּאָי אָנֹכִי?"
 
וְאָדָם הָאַחֲרוֹן
נָדָם
שמואל חן, אלול תשס"ה
 
שלום לקוראי הרשימה הראשונה שלי ב"רשימות",
בחרתי לפתוח את רשימתי האישית בשיר זה כי הוא מבטא הרבה מאד ממה שאני עושה ומעוניין לקדם בעולמנו.
השיר עצמו מבטא את הדיאלוג בין האדם לא-ל, דיאלוג שבו הא-ל מצפה מהאדם להיות "אדם" ואף קורא לו "אייכה"? והאדם חפץ בקרבת הא-ל וקורא לו "אייכה". ובמשך כל חיינו הא-ל קורא לנו ואנחנו קוראים לו ולא נדע עד סופו של יום עבור מה קרא לנו האל והאם הצלחנו בקריאתנו אליו לקבל תשובה כלשהי. ובמהלך כל הדיאלוג הזה אנו חיים בעולמנו.  ולצערי, הגאווה האנושית שלנו והביטחון עצמי שלנו בכוח היצירה שלנו הביא אותנו לנצל את כוח היצירה המדהים שלנו לא על מנת ליצור כי אם על מנת להחריב…ובכל זאת, אנו מנצלים את כוח היצירה המופלא שלנו (שירה, קולנוע, ספרות וכו') על מנת לתאר את החורבן…
ובסופו של יום, אנו חרדים מאובדן ההשגחה הפרטית, אנו חרדים מבדידות אנושית בעולמנו חסר ההכרה בא-ל..
ולא נותר ל נו אלא…
לידום…
ובמידה רבה, השיר הזה מבטא את השקפת עולמי, את מחקרי, את פעילותי האקטיביסטית והחינוכית, ואת כתיבתי.
אני יהודי שומר מצוות המאמין בשיח המתמיד של האדם עם קונו-בוראו. לא תמיד השיח הזה מוצלח. לא תמיד מצליחים לומר מה שרוצים לומר (תפילה) ולא תמיד מקבלים תשובה. אני מאמין בייעוד של המין האנושי כמתקן עולם. תפקידנו כלפי הבריאה הוא "לעבדה ולשמרה! לפתח ולשמור הכל; אהבה וצדק! – לא נתונה הארץ לך  – אתה נתון לה, להוקירה כאדמת ה', להחשיב כל יצור מיצוריה כיצור ה', כאחיך, לכבדו, לאהבו ולקדמו בפעולתך אל מטרתו כפי רצון ה'" (רש"ר הירש, אגרות צפון, איגרת ד').
מזה מספר שנים שאני חוקר גישות שונות ביהדות לסוגיות הסביבה, החברה והכלכלה. בימים אלו אני שוקד בתכנית למדע, טכנולוגיה וחברה באוניברסיטת בר-אילן על כתיבת עבודת דוקטורט שנושאה  הוא "סביבה, חברה וכלכלה בהגותם של הרב שמשון רפאל הירש וד"ר יצחק ברויאר". מידי פעם, אביא כאן מתובנותיהם המדהימות באשר ליחסה של היהדות לנושאים אלו.
בשנים האחרונות עסקתי בפעילות אקטיביסטית-לוביסטית בתחומי הסביבה הן כלוביסט "חיים וסביבה" ארגון הגג של ארגוני איכות הסביבה והן כמנהל השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת ה-17 בראשות חברי הכנסת ד"ר דב חנין והרב מיכאל מלכיאור (השנה, פרשתי לשנת כתיבה בתקווה לסיים את טיוטת הדוקטורט עד לסוף שנת תשס"ז).
מזה מספר שנים שאני כותב, חוקר ומרצה בתחום היהדות והסביבה ומעודד קבוצות שונות לחבר בין התחומים מתוך אמונה עמוקה שהיהדות יכולה לספק אתיקה-סביבתית עשירה לחברה בישראל ובעולם כולו.
עולמי האישי הוא, אפוא, עולם מגוון. שולטים בו מחקר מדעי (אני אקולוג במקצועי וכיום חוקר בתחומי ההיסטוריה האינטלקטואלית) ואקטיביזם פוליטי-סביבתי שהינם רציונאליים אך מעורבים בו גם פליאה מהטבע וכתיבה שירית, שהינם רומנטיים מאד. איני יכול ואיני רוצה להפריד בין התחומים. אדרבה אלו עולמות משלימים של מחקר ויצירה.
אני מקווה שהקריאה במאמריי תעודד אתכם להאמין שניתן לתקן עולם. אני מקווה שתלמדו להעריך מתוכם את היהדות כדרך חיים המיועדת לתקן את האדם בתוך עולמו.
ני מקווה שיחד נזכה לעבוד ולשמר את הבריאה.
 
 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

להשאיר תגובה

מוסף "שבת" - לתורה, הגות ספרות ואמנות

המוסף לספרות של 'מקור ראשון'

דינה אברמסון

טורים אישיים

רשימות, עדכונים והודעות

בלוג עבור משתתפי פרויקט רשימות וסקרנים

הבונים הירוקים

ייעוץ, ולווי פרויקטים פרטיים של בניה ירוקה

