כמה הערות ירוקות לסדר היום

התנועה הירוקה הפגינה מפגן דמוקרטיה מרהיב

אני גאה בתנועה הירוקה שלי. באמת שאני גאה בה. אתמול התכנסה ועידת המפלגה לדון באפשרות להתחבר למרצ ולתנועה החדשה (אתם יודעים…אנשי הרוח והפליטים הטובים ממפלגת העבודה). לאחר דיון מעמיק מאד בהצעת מרצ (שלא הייתה "משהו", וזאת בלשון המעטה) התנועה הירוקה החליטה במפגן דמוקרטיה מרהיב וברוב קולות לשמור על עצמאותה ולרוץ קדימה לבחירות לכנסת תוך כדי הצגת המסר המזוקק והנקי שלה. יש כאן באמת רצון אמיתי לייצר פוליטיקה חדשה, אחרת. כזו שתזריק דם חדש באלו שעייפו מהפוליטיקה הישנה.
 
ואני? לאחר שהצבעתי בעד הקו הזה שאני כל כך מאמין בו עלו בי מחשבות נוספות. הרי כל כך הרבה אנשים רוצים שהתנועה הזו תצליח. האם היא תצליח לבד? האם איננו קטנים מידי עדיין? אולי באמת כדאי יותר ליצור חזית רחבה של מפלגות בעלות אג'נדה משותפת שיוכלו להוות גוש חוסם לביבי נתניהו שצפוי להעמיק את הכלכלה הת'אצריסטית שלו? [לדוגמא: התנועה הירוקה-ירוקים (הגרעין הטוב של המפלגה)-מימד-מרצ).
 
אני עדיין חושב…אבל כבר אין הרבה זמן למחשבה. ב- 28.12.08 יוגשו הרשימות. חייבים לחשוב מהר. 
 

אובאמה  – אמור לי מי הצוות שלך ואומר לך מי אתה!

לאחר שנבחר, אובאמה מתחיל להתגלות כאכזבה כבר עם הבחירות הראשונות שלו. כך,לדוגמא, לפני כשבוע התפרסם שאובאמה מינה את לורנס סאמרס לראש המועצה הכלכלית של הבית הלבן. הבה נראה מיהו אותו כלכלן מבריק.
ובכן, ד"ר דב חנין, בספרו "גלובליזציה" (עמ' 44) מספר את הסיפור הבא:
"לפני שנים אחדות כתב לורנס סאמרס, שהיה הכלכלן הראשי של הבנק העולמי, מזכר לסגל העובדים של הבנק, וכלל בו את הקביעה הזו: מבחינה כלכלית, כתב סאמרס, כדאי מאד להיפטר מהפסולת הרעילה של המדינות העשירות, על ידי העברתה למדינות העניות. למה? מכיוון שממילא אורך החיים של אנשים עניים קצר יותר, ופוטנציאל הרווח שלהם קטן יותר מזה של אנשים עשירים. לכן כאשר מעבירים אליהם את הפסולת הרעילה ופוגעים בתוחלת החיים שלהם, אנחנו מפסידים פחות. פוטנציאל הרווח שלהם יותר קטן, ולכן לא כל כך נורא אם הם ייפגעו מהפסולת הרעילה".
עד כאן הסיפור. אתם הבנתם את זה? ואני תוהה כמה עניים שתרמו לקמפיין של אובאמה מכירים את הסיפור הזה ושלמים עם מינויו של סאמרס. אובאמה! אמור לי מי הצוות שלך ואומר לך מי אתה!
 

פעם ראשונה בפריימריס במפלגה ישראלית לקידום רעיונות הקיימות

זהו. עכשיו זה רשמי. אני רץ בפריימריס של התנועה הירוקה. עשיתי זאת לבקשתו של אדם שאני מעריך מאד מאד. פרופ' אלון טל, מראשי התנועה הסביבתית בישראל. מי שהקים את "אדם טבע ודין" (זכיתי לעבוד איתו שם) וזכה על פעילותו הסביבתית למגוון אותות הוקרה. לצערי הרב, אין לי הרבה זמן להשקיע בקמפיין. אני מצוי בחודש האחרון לעריכת עבודת הד"ר שלי וחייב לסיים אותה. מאידך, אשמח על אמון החברים בתנועה הסביבתית על העשייה שלי במהלך השנים. אני גאה להיות חלק מהמהלך הדמוקרטי הזה ומאחל לכל הפריימריסטים, פעילים מצוינים בעצמם, הצלחה רבה.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • רונן  On דצמבר 2, 2008 at 20:37

    דב חנין הוא מנהיג סביבתי שכבר הוכיח את עצמו בכנסת.
    למה להתחבר ל"התנועה הירוקה-ירוקים (הגרעין הטוב של המפלגה)-מימד-מרצ" במקום להתחבר לחד"ש ולחזק את הגרעין הירוק אדום שם?"

    אהבתי

  • שמואל חן  On דצמבר 2, 2008 at 20:43

    רונן שלום,

    אני מאד אוהב את דב חנין. זכיתי לנהל עבורו ועבור הרב מלכיאור את השדולה הסביבתית-חברתית של הכנסת ואהיה מוכן ללכת עבורו באש ובמים. הוא איש נהדר. הבעיה העיקרית עם חד"ש הם המסרים הלאומניים-פלסטינים המושמעים על ידי חלק מבכיריה. לדעתי אפילו דב מתנגד למסרים הללו. לאומנות אינה תואמת את השקפת העולם הסוציאליסטית.

    אני בהחלט מאמין בקו האדום-ירוק אולם אני גם ובעיקר מאמין ביהדות כדרך חיים מקיימת. אני יהודי שומר מצוות ומתוך מחקר פילוסופי מעמיק מבין כי בורא עולם יצר מערכת חוקים המאפשרת לברואיו להתנהל באורח חיים מקיים. איני רואה כיצד כיום הייתי יכול להעביר מסרים אלו בחד"ש ואיני רואה כיצד יהודים שומרי מצוות מסוגלים כיום להתחבר לחד"ש שתפיסת העולם שלה היא חילונית-קומוניסטית עם רכיבים לאומניים-פלסטיניים. אני אומר זאת בצער רב שכן אני מאד מעריך את תפיסת העולם הסוציאליסטית ובוודאי שאני מעריך את דב כאדם, פרלמנטרף והוגה מהשורה הראשונה.

    אהבתי

  • עמנואל  On דצמבר 2, 2008 at 23:33

    לא חבל ככה לזרוק קולות טובים לפח?

    אתם באמת חושבים שיש איזשהו צל צילו של סיכוי ששתי רשימות ירוקות שונות יקבלו כל אחת יותר מ 2% מקולות המצביעים?! אתם חושבים שבוחרים שהצליחו להתבלבל בין "הירוקים" ל"עלה ירוק" יצליחו להפריד בין "הירוקים" ל"תנועה הירוקה"?

    בתור חבר מרצ, הייתי שמח מאוד לראות אתכם רצים ברשימה אחת איתנו (בניגוד לפליטי מפלגת העבודה). זה מצב win win לשני הצדדים.

    הבנתי שההצעה דיברה על מקום אחד בטוח, ומקום אחד שנמצא בתחום שבו יש סיכוי קטן (אבל לדעתי לחלוטין לא זניח) להגיע אליו. זה נראה לי הצעה הוגנת בהחלט. חבל לזרוק הצעה כזו בשביל אשליות.

    אהבתי

  • שרון  On דצמבר 3, 2008 at 0:35

    אם כל הרצון הטוב חברי התנועה הירוקה חיים בבועה.אין לי מילה רעה אחת להגיד על המצע של התנועה אבל אתם לא שונים ממרצ עד כדי כך שאינכם יכולים להצטרף אליה. הציבור לא מבדיל בין הירוקים אליכם למרות שיש הבדל.
    מדוע שלא תרוצו במרצ עם האג'נדה שלכם ותשנו אותה מבפנים?
    הבעיה עם תנועות שמאל היא התנשאות.
    התנשאות מעל הפוליטיקה הקיימת, התנשאות מעל הפוליטקאים הקיימים, המחשבה שאתם טובים יותר מאילן גלאון, ג'ומס, שלי יחימוביץ, אופיר פינס ודב חנין.

    אהבתי

  • שמואל חן  On דצמבר 3, 2008 at 10:30

    שלום,

    ראשית תודה על התגובות. אני לומד מהם מאד. כן, אני שוץף לחלוטין לחששות שהעליתם כאן על בעיית הבידול ביננו לבין הירוקים. זו הסיבה שאני חושב שיש מקום לשקול תנועה מאד רחבה (מרצ-מימד-ירוקים-תנועה ירוקה).

    לטענת ההתנשאות, אני חושב שזה ממש לא נכון. פעילי הסביבה הם בדרך כלל אנשים צנועים. הייתי אומר אפילו – יותר מידי צנועים. כמעט כל אלו שהוזכרו פה הם אנשים טובים מאד. יכול להיות שרצוננו להציג חזון מזוקק נתפס כהתנשאות אבל זו לא הכוונה. הכוונה היא להציג חזון לקיימות ולפוליטיקה אחרת שתפיח רוח בחברה האזרחית.

    אהבתי

  • עמנואל  On דצמבר 3, 2008 at 14:13

    זה לא צריך להיות "הכל או כלום". או ריצה נפרדת, או איחוד גדול.

    ככל שהאיחוד גדול יותר ככה גם יהיה יותר קשה להגיע אליו – יותר ויכוחים, יותר מאבקי אגו, יותר אי וודאות. גם לא בטוח שהוא נכון אלקטוראלית (כלומר שהאיחוד ייתן יותר מנדטים מסכום חלקיו).

    והכי חשוב. איחוד גדול כמו שתיארת עלול לא לעבור במוסדות מרצ. תהיה הרגשה שאנחנו נושאים על גבינו אנשים לכנסת שלא תורמים את חלקם, ולא מוסיפים לנו כלום. אנשים כמו עמי איילון ששרף את עצמו לא יתרום שום קול, ולא ייתרום כלום לתדמית של מרצ בעיניי הבוחרים. רק ייגרע.

    דווקא ריצה משותפת עם התנועה שלכם זוכה יחסית לתגובות חיוביות. חבל לפספס את זה בשביל תקווה למשהו יותר טוב כביכול שבלאו הכי לא יתממש.

    אהבתי

  • בר  On דצמבר 3, 2008 at 16:05

    מאחר שאני מכיר את ההצעה של מרצ ואולי היא לא הכי טובה בעולם אבל כנראה הכי טובה במסגרת הלחצים שיש כרגע על ג'ומס מכל הכיוונים.
    ואסור לשכוח שבמרצ ייבחרו כנראה במקומות ריאלים לפחות שני אנשים שירוק הוא חלק בסיסי מרכזי מאוד באג'נדה שלהם, וההרגשה המאוד חיובית כלפיכם בתוך מרצ זה מאוד חבל עכשיו רק נותר לקוות שתצליחו להכנס לכנסת ולקחת כמה שיותר קולות מויסנר ועלה ירוק.

    אהבתי

  • אופיר  On דצמבר 3, 2008 at 16:36

    חבל שאתם מזלזלים בתנועה הירוקה. יש בה אנשים נפלאים שיכולים להיות מהפוליטיקאים הכי טובים שלנו.
    הגיע הזמן להרים את הכפפה.

    אהבתי

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On דצמבר 24, 2008 at 20:33

    לורנס סמרס כתב את המזכר ברוח סאטירית, וחבל שלוקחים אותו ברצינות. המזכר לא נכתב "לפני שנים אחדות" אלא ב1991.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Summers_memo

    אהבתי

להשאיר תגובה

מוסף "שבת" - לתורה, הגות ספרות ואמנות

המוסף לספרות של 'מקור ראשון'

דינה אברמסון

טורים אישיים

רשימות, עדכונים והודעות

בלוג עבור משתתפי פרויקט רשימות וסקרנים

הבונים הירוקים

ייעוץ, ולווי פרויקטים פרטיים של בניה ירוקה

